FAQ


Hvor ofte burde man ta service på dempere og setepinner?

De fleste produsenter oppgir serviceintervallene i timer, hvor det er vanlig med 50 timer mellom hver “enkle” service og 200 timer mellom hver fullservice/rebuild, men noen produsenter har kortere intervaller. Setepinner har gjerne noe lengre serviceintervaller. Hard sykling (bike parks f.eks.) sliter mer enn på demperne, og kan kreve hyppigere service enn anbefalte intervaller. Absolutt minimum er å få utført en enkel service (lower leg service på gaffel, air can service på bakdemper) én gang i året. Da minsker sjansen for slitasjeskader, og tilstand/behov for en større service kan sjekkes. Jeg har laget en oversikt over de anbefalte serviceintervallene til en rekke produsenter som du finner her: LINK


Hva er forskjellen på de forskjellige servicene?

Lower leg service på dempegaffel innebærer at lower legs demonteres, gammel olje fjernes, nye wiper seals monteres, og ny bath oil fylles under montering. Luftfjæra taes ut for lett rens og oppsmøring ved behov. Air can service på bakdempere betyr at air can/sleeve demonteres, luftdelen til demper renses og smøres opp, og air can og luftstempel får nye sealer. For setepinner byttes vanligvis ingen deler på lower post service, men pinna renses og smøres opp. RockShox Reverb B1/C1/AXS har et lite servicekit som kan byttes på lower post service (200h service).


På bakdempere og dempegafler kan jeg tilby en "mellomservice" (nivå 2). Det innebærer samme service som på nivå 1, men i tillegg byttes selve olja som sørger for demperfunksjonen, samt rebuild av luftfjær på dempegaffel. Om kit til rebuild av air spring ikke kan kjøpes separat kan air spring smøres opp, eller så kan det på mange gafler være like greit å gjøre en full rebuild. På bakdempere anbefales kun denne servicen til de som vil få freshet opp olja, men ellers har fått utført service jevnlig.


Full rebuild av dempere eller setepinne innebærer at samtlige pakninger og slitedeler byttes. Det betyr også at demper eller setepinne må demonteres fullstendig, derfor er også dette den mest kostbare servicen. Ofte må denne type service utføres hvis det er slitte eller ødelagte deler som skal byttes. Lager f.eks. demperen din masse lyd (surkling), lockouten fungerer dårlig, eller er det "en stund" siden sist service? Synker setepinna sammen når du setter deg på den? Da er det denne servicen du trenger. Målet er å gjøre demperen eller setepinna så god som ny igjen.


Hva koster det og hvordan betaler jeg?

Kostnad for arbeidet ser du i Servicemenyen. Mange priser er faste, men fulle rebuilds varierer litt i pris avhengig av produsent og modell. Det samme gjør prisene på servicekitene. Jeg etterstreber å kunne tilby konkurransedyktige priser på deler og total kostnad for service. Ta kontakt for totalpris på akkurat din demper/setepinne. Betaling gjøres på faktura som kommer til din e-post.


Priseksempler service inkl. servicekit (oppdatert 14. jan. 2025):

Fox CTD/DPS - Air can service: 709,-

Fox CTD/DPS - Full rebuild: 1588,-

RockShox Super Deluxe (Gen. A/B) - Full rebuild : 1619,-

Fox 36 - Lower leg service: 949,-

Fox 36 GRIP2 - Lower leg service, rebuild air spring & oljebytte: 1599,-

RockShox Reverb Stealth B1 - Full rebuild: 1693,-


Fryktelig dyrt med service, er det ikke?

Tja, det spørs... Det kan fort bli dyrere å la være. For ikke å snakke om at demperne trenger service for å fungere slik de er tiltenkt. Demperservice krever ofte mye spesialverktøy og et nøyaktig håndverk. Kanskje krever din demper både vakuumfylling av olje, og nitrogenlading. Når man først har gått til innkjøp av terrengsykkel for å ha det artig i skogen, tenker jeg det er greit å sette av noen tusenlapper i året til service og vedlikehold.


Når er det ledig kapasitet, og hvor lang tid tar service?

I og med at jeg driver verkstedet på siden av vanlig jobb, kan jeg i perioder fort bli fullbooket. Regn med litt ekstra ventetid på ledig kapasitet spesielt på våren. Kan vanligvis ikke sette opp en spesifikk dag/time akkurat til din service, så i hovedsak settes service opp til ett ukenummer, og normal turnaround er 2-6 dager innenfor den oppsatte uken. Har du et mer "tidskritisk" oppdag får vi som oftest til å avtale det, men det beste er om du kan være uten sykkel/dempere noen dager. Så skal jeg gjøre mitt beste for at ventetiden blir så kort som mulig.


Flott om deler kan leveres rett i forkant av service (f.eks. rett før, eller i begynnelsen av oppsatt uke), men tidspunkt for levering avtaler vi. Om deler leveres til meg lang tid i forveien kan det godt hende jeg får tid til å ta servicen tidligere enn planlagt, men det kan jeg ikke garantere.


Hvorfor trenger du så mye info om demperne mine?

For at service skal gå så kjapt og smertefritt som mulig er det viktig at jeg får god og nøyaktig info om din demper/setepinne. Hele modellnavnet, årsmodell og helst serienummer er gull verdt når jeg skal vurdere hvilke servicekit og evt. deler som behøves, og forhåndsbestille det jeg ikke har på lager. Inkluder også info om noe ikke fungerer eller er ødelagt.


Hvilke merker tar du service på?

God på Fox, Marzocchi og RockShox, men skrur på andre merker også. Mangel på spesialverktøy eller ikke åpen servicedokumentasjon gjør at det er noen dempere jeg ikke utfører service på. Full rebuild på dempere fra f.eks. Cane Creek, Öhlins og EXT utgår per dags dato. Tilgang på deler kan også avgjøre om det er mulig å utføre service eller ikke. Utfører ikke service om resultatet ikke blir bra.


Jeg bor ikke i Bodø. Kan jeg sende dempere til deg?

Tar mest lokale oppdrag, men det er selvfølgelig mulig å sende deler til meg. Porto for retursending legges på din faktura. Du trenger bare å booke service, og sørge for at delene sendes slik at de ankommer til avtalt tid. 


Jeg vil helst ikke skru av demperne selv. Kan jeg levere hele sykkelen?

Foretrekker å få deler løst, rett og slett fordi jeg har begrenset plass til å lagre hele sykler. Tar likevel imot hele sykler om du ønsker, og jeg har plass. Kryss av i bookingskjema for at du vil levere hele sykkelen. Demontering og montering av deler koster ekstra iht. prisliste. Sykkelen være ren når den leveres.


Tar du andre oppdrag enn det som er oppført på nettsiden?

Nei. Selv om andre oppdrag, servicer og reparasjoner på sykler i mange tilfeller hadde vært mulig for meg å utføre, har jeg ikke kapasitet eller ønske om å ta på meg det.

Privacy policy

OK
unsplash